Friday, April 8, 2011
Alkohol ökar cancerrisken
Drick max en drink, eller två om du är man, om dagen. Annars ökar risken för att du drabbas av cancer.
En studie redovisad i British Medical Journal gjord på drygt 350 000 personer i Västeuropa, 37-70 år gamla, visar att överkonsumtion av alkohol orsakar cancer.
Närmare 10 procent av all cancer hos män beror på för stor konsumtion av alkohol, medan samma siffra för kvinnor är 3 procent. Med överkonsumtion menas mer än två drinkar á 12 gram alkohol för män och en drink för kvinnor.
Cancertyper i svalg, matstrupe och struphuvud är överrepresenterade, enligt studien.
Abstract:
http://www.bmj.com/content/342/bmj.d1584
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment